کتاب
جست‌وجوی پیشرفته
    ناشر
      پدیدآورندگان
        این کتاب را خوانده‌ام.
        0
        این کتاب را می‌خواهم بخوانم.
        0

        هنری پنجم

        0 (0)
        ناموجود

        مشخصات کتاب هنری پنجم

        ناشر
        تعداد صفحات
        202 صفحه
        شابک
        12334
        سال انتشار
        1371
        نوبت چاپ
        1
        قطع
        رقعی
        جلد
        شومیز

        دربارۀ کتاب هنری پنجم

        هنری پنجم ، پیش از شکسپیر ، موضوع نمایشنامه‌های متعددی بوده است که شکسپیر در پرداخت این نمایشنامه به آنها و همچنین به برخی کتابهای تاریخی از جمله نوشته‌های هالینشد و هال ، بسیار مدیون است. محبوبیت هنری پنجم که دوران حکومتش همراه با پیروزی‌های شگرف داخلی و خارجی بود و از همین رو در نقطه مقابل دوران حکومت ریچارد دوم و هنری چهارم قرار داشت نه تنها درون مایهای میهن پرستانه را در دسترس نمایشنامه نویسان می گذاشت بلکه تغییر معجزه آسای هنری از جوانی لاابالی و ولگرد به پادشاهی آرمانی ، نیز برای شاعران و نویسندگان جذابیتی فوق العاده داشت. اما شکسپیر نه تسلیم وسوسه‌های میهن پرستی افراطی می شود و نه به ستایش و تـاریخ نویسان از هـنری پنجم و جنگهای کشورگشایانه اش سرفرود می آورد، بلکه با بهره جستن از طنزی نیرومند، حماسه ای از آرمانهای انسان‌دوستانه خـود را بـه قـالب یک نمایشنامه درمی آورد. با ایـن همه قـرائت‌هـای مختلف از ایـن نمایشنامه گاه ، به خصوص از سوی منتقدان آلمانی ، کار را به ستـایش مـحض می‌کشـاند ، و گاه تنهـا دلزدگی از فضای میهن پرستانه حاکم بر نمایشنامه را بیان می‌کند که به ظاهر چه از طریق همسرا و چه از طریق اشخاص نمایش به تحسین و ستایش هنری می‌پردازد. شلگل ، که در مـورد انسجـام هـنری نمایشنامه موضعی انتقادی داشت هنری را « قهرمـان مـحبوب شکسپیر در تاریخ انگلیس ... » می داند که « از تمـام فضیلت‌های شهریاری و شهسواری برخوردار است » .
        کارلایل و تنی چند از دیگر منتقدان همین دیدگاه را گسترش می دهند. اما به تدریج ،برخورد نسبت به نمایشنامه ، بیش از پیش رنگ بیزاری می‌گیرد .

        - از این کتاب تنها یک جلد موجود است.
        از آنجایی که این کتاب قدیمی و از کتابخانه‌های شخصی درآمده ممکن است ورق‌خورده، کهنه یا گاهی با ظاهری مستعمل باشد که برای مخاطبین این دست از کتاب‌ها امری آشناست.

        نظر خود را بنویسید:
        امتیاز شما به این کتاب
        ثبت نظر
        سایر آثار ویلیام شکسپیر

        کتاب‌های مرتبط با کتاب هنری پنجم