کتاب
جست‌وجوی پیشرفته
    ناشر
      پدیدآورندگان
        %5
        این کتاب را خوانده‌ام.
        0
        این کتاب را می‌خواهم بخوانم.
        0

        کشتی رانی کارون

        و تحولات سیاسی-اقتصادی خلیج فارسی در نیمه دوم قرن سیزدهم هجری 1870-1920م
        قیمت:
        195,000 تومان 185,250 تومان

        مشخصات کتاب کشتی رانی کارون

        تعداد صفحات
        401 صفحه
        شابک
        9786001213656
        سال انتشار
        1392
        نوبت چاپ
        1
        قطع
        وزیری
        جلد
        گالینگور

        دربارۀ کتاب کشتی رانی کارون

        با تحولاتی که از قرن نوزدهم به بعد در اروپا اتفاق افتاد، اروپاییان به تجارت خلیج فارس توجه کردند. تنها رودخانه قابل کشتی رانی ایران و خلیج فارس نیز رودخانه کارون بود که به دلیل موقعیت خاص ژئوپولیتیکی و تجاری ای که داشت از نیمه اول قرن نوزدهم توجه سیاحان و نمایاندگان سیاسی انگلستان را به خود جلب کرد. بنا براین، دولت در صدد آزادی کشتی رانی کارون بر آمد؛ و سرانجام اگرچه ناصرالدین شاه فرمان آزادی کشتی رانی کاروان را در سال 1306 ق/ 1888 م صادر کرد و این رودخانه به روی همه کشتی های تجاری خارجی گشوده شد، دولت انگلستان به دلیل داشتن ابزار سیاسی- اقتصادی لازم توانست تجارت خلیج فارس و به خصوص کارون را در انحصار بگیرد.
        با گشایش کارون به روی کشتی های خارجی و با توجه به دامنه وسیع تجارت کارون در حوزه های ملی، منطقه ای و بین المللی در نتیجه، تجارت خارجی و داخلی ایران در حوزه خلیج فارس رونق بیشتری پیدا کرد و به تغییر چهره اقتصادی مناطق کرانه ای خلیج فارس و به خصوص خوزستان منجر شد.
        با ورود نفت به عرصه اقتصادی و تجاری ایران و خلیج فارس، کم کم از اهمیت تجاری کارون کاسته شد و از آغاز جنگ جهانی بع بعد، با توجه به تحولاتی که در جهان و نیز داخل انگلستان و ایران اتفاق افتاد، نفت برای انگلستان سود فراوانی داشت و جایگزینی تجارت کارون شد و پس از آن با گسترشخطوط راه آهن، کارون اهمیت تجاری خود را از دست داد و بیشترین حمل و نقل کالا و مسافر از طریق راه آهن انجام شد.

        نظر خود را بنویسید:
        امتیاز شما به این کتاب
        ثبت نظر

        کتاب‌های مرتبط با کتاب کشتی رانی کارون