کتاب
جست‌وجوی پیشرفته
    ناشر
      پدیدآورندگان
        این کتاب را خوانده‌ام.
        0
        این کتاب را می‌خواهم بخوانم.
        0

        جامعه شناسی ذوق ادبی

        ناموجود

        مشخصات کتاب جامعه شناسی ذوق ادبی

        ناشر
        تعداد صفحات
        149 صفحه
        شابک
        9789651270598
        سال انتشار
        1373
        نوبت چاپ
        902
        قطع
        رقعی
        جلد
        شومیز

        دربارۀ کتاب جامعه شناسی ذوق ادبی

        کتاب جامعه شناسی ذوق ادبی اثر لوین شوکینگ، کتابی کوچک، قدیمی ولی پرمعناست. به‌گفته شوکینگ «روح زمانه» وجود ندارد و اگر هست روح‌های زمانه است. این روح‌ها را من و شما (به‌عنوان خواننده)، ناشرین، منتقدان، سازمان‌های دولتی و غیردولتی، گروه‌های اجتماعی مختف، انجمن‌های ادبی، باشگاه‌ها، شب‌ شعرها، و صدها نهاد دیگر مانند آنها که در روزگار ما فراوان است، می‌آفرینیم و خود نیز از آن خبر نداریم. مائیم که به‌عنوان «گروه‌های فشار» همچون اهرمی، سبک و شیوه‌ای یا شاعری را برمی‌کشیم و به‌عنوان سبک نو، روش نو و غیره و غیره به خورد خلق‌الله می‌دهیم، ولی همین‌که فشار اهرم به جهاتی فرو می‌افتد، های‌وهوی‌ها می‌نشیند و از آن همه برآمدگان تنی معدود در اوج می‌مانند و از آن همه شیوه‌ها و سبک‌ها یکی جا می‌افتد و باقی می‌ماند.
        از خواندن کتاب شوکینگ آدمی فرامی‌گیرد که بیهوده به شاعران و نویسندگان دوران کهن به‌خاطر وابستگی‌شان به دربارها و دستگاه‌های توانگری به چشم حقارت ننگرد، زیرا در آن دوران خریدار متاع ادب جز اینان نبودند.
        از خواندن کتاب شوکینگ آدمی فرامی‌گیرد که درباره سبک‌ها و شیوه‌های ادبی و هنری، و جنگ کهنه و نو، و شعر سپید و شعر کهن جوش و خروش راه نیندازد. بگذارد غوغاها، که گاه غوغایی دروغین است که «دستگاه‌های تبلیغاتی»، «بادمجان دورقاب‌چین‌ها» و «گروه‌های هم‌دست» به‌وجود آورده‌اند فرونشیند، آب‌ها از آسیاب بیفتد آنگاه معلوم می‌شود که سبک ماندگار، شیوه پایدار و شاعر و نویسنده نامدار کیست.

        نظر خود را بنویسید:
        امتیاز شما به این کتاب
        ثبت نظر

        کتاب‌های مرتبط با کتاب جامعه شناسی ذوق ادبی