کتاب
جست‌وجوی پیشرفته
    ناشر
      پدیدآورندگان
        این کتاب را خوانده‌ام.
        0
        این کتاب را می‌خواهم بخوانم.
        0

        معلم ثالث

        0 (0)
        ناموجود

        مشخصات کتاب معلم ثالث

        شابک
        9789643314682
        قطع
        رقعی
        جلد
        گالینگور

        دربارۀ کتاب معلم ثالث

        معلم ثالث کتابی است تألیف جویا جهانبخش دربارهٔ زندگی و اندیشه فقیه و عارف شیعی "میرداماد" که دربرگیرندهٔ رساله تصحیفات وی نیز می‌باشد.
        میر محمد باقر ابن شمس الدین محمد استرآبادی، فقیه و عارف و حکیم شیعی مذهب قرن دهم بود که در دستگاه صفوی نیز تقرب داشت. پدرش داماد محقق ثانی بود و به داماد شهرت یافت و این لقب پس از مرگ وی به فرزندش منتقل شد. میرداماد آثار بسیاری در حوزه‌های حکمت، کلام، فقه و تفسیر تألیف کرده و از آن جمله عبارت است از: التقدیسات در حکمت الهی، سدرة المنتهی در تفسیر قرآن، تقدیم الایمان در کلام، افق المبین در حکمت الهی، قبسات در حکمت و حاشیه‌هایی بر کتاب‌های کافی و استبصار. میرداماد شعر نیز می‌گفت و به اشراق تخلص می‌کرد. او یک مثنوی نیز به نام مشرق الانوار به زبان فارسی دارد که به سبک و وزن مخزن الاسرار نظامی سروده شده است.
        و اما تصحیف که نام رساله ای از میرداماد می‌باشد عبارت است از خطا کردن در خواندن صورت کلمات. تصحیف در علم بدیع عبارت است از استفاده از الفاظی در سخن به قصد اخفای مقصود که با تغییر نقطه‌های حروف آنها، معنی آنها نیز تغییر کند، مانند توشه و پونه که به تصحیف بوسه و بویه می‌شود.

        نظر خود را بنویسید:
        امتیاز شما به این کتاب
        ثبت نظر

        کتاب‌های مرتبط با کتاب معلم ثالث