کتاب
جست‌وجوی پیشرفته
    ناشر
      پدیدآورندگان
        این کتاب را خوانده‌ام.
        0
        این کتاب را می‌خواهم بخوانم.
        0

        تعامل ادراکی انسان با ایده های فضایی، هندسی در معماری

        ناموجود

        مشخصات کتاب تعامل ادراکی انسان با ایده های فضایی، هندسی در معماری

        تعداد صفحات
        160 صفحه
        شابک
        9789640016190
        سال انتشار
        1394
        نوبت چاپ
        2
        قطع
        رقعی
        جلد
        شومیز

        دربارۀ کتاب تعامل ادراکی انسان با ایده های فضایی، هندسی در معماری

        این کتاب مباحث یک رسالۀ نظریه‌پردازی است، با عنوان کلی «نسبت مکتب اسلام با فلسفۀ هنر، معماری و شهرسازی» و عنوان خاص «تعامل ادراکی انسان با ایده‌های فضایی ـ هندسی در معماری». این رساله در تاریخ 3/3/90 در دبیرخانۀ هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظرۀ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارائه و در معرض داوری و تأیید قرار گرفت. همچنین از صاحب این نظریه در ششمین جشنوارۀ بین‌المللی فارابی با عنوان «نظریه‌پرداز برجسته» تقدیر شد.
        مقولۀ ایده‌های فضایی ـ هندسی در معماری، از مهم‌ترین شاخص‌ها در ارزیابی معماران شایسته از ناشایسته و آثار و سبک‌های ارزشمند و اصیل از آثار و سبک‌های انحرافی و غیراصیل است.
        در رویکرد‌های معاصر غربی، مبتنی بر معرفت‌شناسی‌های «شکاک و نسبی‌گرا» و انسان‌شناسی‌های «حسی ـ غریزی»، فلسفۀ هنر و معماری دچار بی‌هدفی و بی‌غایتی (نیهیلیسم) و هرج و مرج (آنارشیسم) شده است. بازتاب چنین رویکردی در معماری، اغلب باعث خودبنیادی معماران در انتخاب ایده‌های فضایی ـ هندسی گشته و آثار معماری به‌جای آبادکردن محیط زیست انسان‌ها، تبدیل به بت و بت‌سازی شده است. در این رساله، انتخاب ایده‌های فضایی ـ هندسی در معماری، متناسب با نیازهای متنوع انسان‌ها، پیش‌بینی و تبیین گردیده است.
        عبدالحمید نقره‌کار عضو هیئت علمی و دانشیار دانشکدۀ معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، مدیر قطب علمی معماری اسلامی، رئیس دانشکدۀ معماری و شهرسازی و همچنین رئیس کرسی نظریه‌پردازی «هنر و معماری و شهرسازی» است.

        نظر خود را بنویسید:
        امتیاز شما به این کتاب
        ثبت نظر

        کتاب‌های مرتبط با کتاب تعامل ادراکی انسان با ایده های فضایی، هندسی در معماری