طول عمر

    در این مطلب می‌خوانید:

طول عمر انسان

بعضی روزها این حس و حال را داریم که شاید بشود گفت: این منم که بیشترین طول عمر را دارم. اما از شوخی گذشته، بشر در این دورۀ تاریخی عمری کمابیش دراز دارد: میانگین امید به زندگی در کرۀزمین برای شخصی که در سال ۲۰۱۵ به دنیا آمده، ۷۱.۴ سال است.

طول عمر حشرات

در مقایسه با طول عمر ‌حشره‌های ماده یک‌روزه‌ای که کمتر از پنج دقیقه عمر می‌کنند، آن هم به اندازه‌ای که بتوانند جفت‌گیری و تخم‌ریزی کنند، آن‌قدرها هم بد نیست. درمورد آن حشرات مسئله بر سر جفت‌یابیِ سریع است.

با حیوانی آشنا شوید که 11000 سال عمر دارد

بنابر پژوهش‌های صورت‌گرفته حیواناتی را پیدا کردیم که به‌راستی طول‌ عمرشان از آنچه تصور می‌شد بیشتر است. دریا مأوای موجودات دیرزی و دیرینه‌سال بسیاری است. برای نمونه اسفنج‌ها [جان‌داران بی‌مهرۀ آبزی] را در نظر بگیرید. مارا جی. هارت، مؤلف کتاب لقاح در دریا: پیوند عمیق ما با ماهی‌هایی با جنسیت متغیر، خرچنگ‌های رمانتیک، ماهی‌های مرکب عجیب‌وغریب و با سایر روابط عاشقانه‌ در اعماق دریا از طریق ایمیل برای ما توضیح می‌دهد که «اغلب آدم‌ها فراموش می‌کنند که اسفنج‌ها نیز حیوان هستند» و علاوه‌بر این طول عمر برخی از این اسفنج‌ها بسیار زیاد است. طول عمری که برای اسفنج‌ها تخمین زده‌اند بسیار متنوع است، اما اسفنج‌ها اغلب هزاران سال عمر می‌کنند. مطالعه‌ای در مجلۀ مرورهایی بر پژوهش درباب طول عمر نشان می‌دهد نمونه‌ای از اسفنج‌هایی که در اعماق دریا یافت می‌شوند و از گونۀ Monorhaphis chuniهستند ۱۱۰۰۰ سال زندگی می‌کنند.

صدف پیر و دریا

مینگ، یک صدف کواهوگ، در سن پانصد سالگی مرد آن هم هنگامی که پژوهشگران در تلاش بودند تا این صدف دوکفه‌ای در آب‌های ایسلند را صید کنند. طول عمر صدف کواهوگ معمولاً حول‌وحوش ۲۲۵ سال است. (همچنین بنگرید به صدف پیر چهارصدوپنج ساله‌ای که کهن‌سال‌ترین حیوان زنده نامیده می‌شود.) طبق کتاب سکسوالیته در ماهی‌ها برخی از ماهی‌ها همچون ماهی نارنجی سخت‌پولک که در اعماق دریا زندگی می‌کند، طول عمرش حدوداً به ۱۷۵ سال می‌رسد.

طول عمر پستان‌داران

تاآنجاکه صحبت از پستان‌داران باشد به نظر می‌رسد نهنگ‌های کله‌کمانی بیشترین طول عمر را دارند، یعنی عمری بیش از ۲۰۰ سال. دُن مور، مدیر باغ‌وحش اورگان در پورتلند، می‌گوید باتوجه‌ به اینکه پستان‌داران دریایی در آب‌های سرد زندگی می‌کنند، چنین طول عمری قابل درک است. مور می‌گوید، یک محیط سرد موجب پایین‌آمدن دمای بدن می‌شود، که همین امر یعنی متابولیسم آرام و درنتیجه آسیب کمتر به بافت‌ها. همچنین طبق آرای ادارۀ ملی اقیانوسی و جوی آمریکا، نهنگ کله‌کمانی بزرگ‌ترین دهان در میان حیوانات را دارد. نیازی به هیچ شرح اضافه‌ای نیست.

عکاسی از نهنگ

وقتی سرمازدگی مانع رؤیای پل نیکلن برای عکاسی از یک نهنگ پنجاه فوتی می‌شود، «گاهی اوقات تنهانیاز ما یک هول‌دادن کوچک است.»

"مرا در حالی تصور کنید که روی یخ دریا دراز کشیده‌ام. تازه از آب بیرون آمده‌ام. دو ساعت در آب بودم و داشتم از نهنگ‌های تک‌شاخ عکاسی می‌کردم. تمام تلاشم را کردم تا در زیر آب از آنها عکاسی کنم، کاری که تقریباً ناممکن است. یخ زدم و بدنم سرمازده شد. حالا نمی‌توانم حرکت کنم. خیلی سردم است. عکاسی از یک نهنگ‌ کله‌کمانی عظیم‌الجثۀ در حال انقراض همیشه آرزوی من بود. طول این نهنگ احتمالاً ۵۲ فوت است. اندازه‌‌ای بیش از ۵۰ فوت، اندازۀ یک نهنگ نر زیباست. خلاصه، حالا دارم روی این یخ دراز می‌کشم، ناگهان یک نهنگ ظاهر می‌شود و درست کنارم فوت می‌کند. اما من نمی‌توانم حرکت کنم. یخ زده‌ام. خیلی سردم است. درست در همین موقع است که جِد، همکارم از اورگان، می‌گوید هی داداش. او به سمت من می‌دود و دوربین مخصوص فیلم‌برداریِ زیرآب من را برمی‌دارد و به دستم می‌دهد و من را توی آب می‌اندازد. شگفت‌انگیز این بود که رؤیت‌پذیری بسیار بد بود، اصلاً نمی‌شد چیزی دید. آمیزه‌ای از آب ‌شیرین حل‌شده در دریا، یخ و آب دریا. اما آن نهنگ زیبا با وزن تقریبی ۱۰۰ تن، بسیار عظیم‌الجثه بود و به‌اندازۀ حجم بدنش آب به همراه داشت. انگار یک استخر پر آب با خودش حمل می‌کرد و آن استخر را در بدنش گنجانده بود. وقتی در آب افتادم انتظار نداشتم که اصلاً چیزی ببینم، اما آب مثل بلور شفاف بود. و اما علم، منظورم علم جدید است، بله علم به این نتیجه رسیده که این نهنگ‌ها می‌توانند ۲۵۰ سال عمر کنند، اگر واقعاً بتوانیم چنین سن‌و‌سالی را تصور کنیم، این ‌گونه یکی از قدیمی‌ترین جان‌داران زندۀ روی سیارۀ زمین است. خب آنچه حالا با نگاه‌کردن به این نهنگ مرا متحیر می‌کند مسئلۀ حفظ بقا و صیانت از این جان‌دار است، که احتمالاً پیش از عصر انقلاب صنعتی زاده شده است. این نهنگ ۱۵۰ سال از صیادان نهنگ جان سالم به در برده است. امروزه بزرگ‌ترین تهدیدی که برای این نهنگ وجود دارد این است که به‌خاطر آب‌شدن شدیدِ یخ‌های دریاها و اقیانوس‌ها ما با تلف‌شدن میزان زیادی از گونۀ پاروپایان مواجه شده‌ایم. علاوه‌براین، با نابودی سایر گونه‌ها، خرس‌های قطبی، فوک‌ها و نهنگ‌ها، همگی شدیداً تحت‌تأثیر آب‌شدن یخ‌ها قرار گرفته‌اند. با ازدست‌دادن یخ‌ها و یخچال‌های قطب شمال با ازدست‌رفتن تمام زیست‌بوم مواجهیم. و همین هم وجه تراژیکِ آب‌شدن یخ‌ها در این لحظه است. و سیارۀ ما امسال تابستان به کمترین میزان یخ‌های دریا در تمام تاریخش رسید."

کهن‌سال‌ترین حیوانات خشکی

درحال‌حاضر کهن‌سال‌ترین حیوان جهان که روی خشکی زندگی می‌کند جاناتان نام دارد، یک لاک‌پشت عظیم‌الجثه الدبرایی که بر روی زمین‌های عمارت فرماندار سنت هلنا، جزیره‌ای در نزدیکی آفریقای غربی، روزگار می‌گذراند.

طول عمر پرندگان

بنابر گفتۀ جان کلیکا، متصدی بخشِ پرندگان در موزۀ بورک در سیاتل، کهن‌سال‌ترین پرندۀ وحشی شناخته‌شده یک آلباتروس لیسان ۶۵ ساله به نام ویزدم است، این پرنده باور دانشمندان به اینکه چنین گونه‌ای تنها چهل سال عمر می‌کند را دگرگون کرده است. ویزدم نه‌تنها با طول عمرش باور دانشمندان را مخدوش کرده بلکه همچنان زادوولد می‌کند و جوجه‌هایی سالم و سرحال به دنیا می‌آورد. به گفتۀ کلیکا پرندگان بزرگی چون آلباتروس مستعد عمر طولانی هستند، ازاین‌رو دیرتر به سن بلوغ می‌رسند و به‌ندرت زادوولد می‌کنند، درحالی‌که پرندگان کوچک بسیار خوشبخت هستند که مدت پنج سال را در حیات‌وحش به سر می‌برند. این یعنی آنها زود بالغ می‌شوند و طی فصل زادوولد تا حد ممکن دسته‌دسته جوجه‌ تولید می‌کنند. کاکاپو، یک طوطی بومیِ نیوزلند و در حال انقراض است که بیش از شصت سال عمر می‌کند. امروزه کمتر از صد کاکاپو بر روی کرۀزمین باقی مانده‌اند. کاکاپو تنها گونۀ طوطیان در جهان است که قادر به پروازکردن نیست. به‌ همین خاطر دانشمندان امیدوارند که لااقل جمعیتِ این گونه از طوطیان بار دیگر زیاد شود.

دیدگاه کاربران
میلاد جناب
1401/1/27
ممنون از ارکانا پانگ، لطفا از این مطالب بیشتر کار کنید.
دیدگاه خود را بنویسید: