برخورد تاریخ و رمان از دیدگاه ماریو بارگاس یوسا گردآورنده: حسام شیخان
یوسا در دوران دانشجویی‌اش، به‌قدری شیفتۀ تاریخ شده بود که تصمیم داشت ادبیات را رها کند و یکسره سراغ تاریخ برود. او اقبال پیدا کرد تا در طرح بلندپروازانۀ تاریخ عمومی پرو، دستیار بارنچه‌‎ئا شود.
مطالعۀ بیشتر
ادبیات علمی‌تخیلی و گرمایش زمین نویسنده: ایمان به‌‌پسند
ادبیات علمی‌تخیلی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیرشاخه‌های داستان‌های گمانه‌زن در قرن بیستم است و تمرکز این یادداشت بر نقش ادبیات علمی‌تخیلی در تغییرات اقلیمی و پیامدهای آن خواهد بود.
مطالعۀ بیشتر
تمایز داستان و ناداستان نویسنده: بری داونپورت مترجم: ارکانا پانگ
داستان می‌تواند فکت‌ها را به کار ‌گیرد و ناداستان ممکن است از عنصر خیال استفاده کند. اگر شما داورِ جدالِ بین داستان و ناداستان ‌بودید چه خصیصه‌هایی را به هریک از این دو نسبت می‌دادید؟
مطالعۀ بیشتر
طول عمر نویسنده: لیز لانگلی مترجم: ارکانا پانگ
ما انسان‌ها به‌طور میانگین هفتادویک سال عمر می‌کنیم، عمری کوتاه در قیاس با طول عمر برخی از سایر گونه‌ها. محمد لاربی باهو این سوال را از بخش پرسش هفته دربارۀ حیوانات عجیب پرسید: «چه جانوری در دسته‌بندی طول‌عمر حیوانات زنده در مرتبۀ بالا قرار دارد؟»
مطالعۀ بیشتر
چهار مرحله رشد و تکامل خویشتن نویسنده: ژوآن رید مترجم: گروه ترجمۀ نهنگ
فردریش نیچه (15 اکتبر 1844 _ 25 اوت 1900) فیلسوفی آلمانی بود که نوشته‌هایش در باب حقیقت، اخلاق، نظریۀ فرهنگی، تاریخ و معنای وجود تأثیر بسزایی بر فلسفۀ غرب داشته است. نیچه بر این باور بود که پذیرفتن رنج‌ها و دشواری‌ها لازمۀ زندگی کمال‌یافته است و انسان‌ها را ترغیب کرد تا سیر خودشناسی را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و پرثمرترین جست‌وجوهای وجودی بدانند و آن را در چهار مرحلۀ رشد و تکامل خود شرح داد.
مطالعۀ بیشتر
اهمیت نهنگ در حفظ کره زمین نویسنده: مادلین استون مترجم: سارا عیش‌آبادی
آیا ممکن است یک حیوان بتواند سالانه میلیون‌ها نفر را سرگرم کند و حتی آموزش دهد؟ با افزایش شمار ماهیان در اقیانوس، بر میزان بهره‌وری بیافزاید، از شدت تغییرات دمای جهانی بکاهد، تعداد بی‌شماری از موجودات دریایی را تغذیه کند، میلیاردها دلار برای ساکنان جهان عایدی داشته باشد و حتی در لکه‌گیری لباس‌هایتان به شما کمک کند. آیا به‌راستی چنین حیوانی وجود دارد؟
مطالعۀ بیشتر
چگونه نقد کتاب بنویسیم
چهارچوبی برای نقد، فهمی کلی از نحوۀ سازمان‌دهی نقد به شما می‌دهد تا بتوانید نکات محوری نقد خود را مشخص کنید، موارد غیرضروری یا غیرمرتبط را حذف کنید، و جاهای خالی یا حذف‌شده را به‌درستی پر کنید.
مطالعۀ بیشتر
جادوگرکشی در طول تاریخ نویسنده: دنیل اس.لوی مترجم: صراحی طالقانی
محاکمۀ جادوگران از بدنام‌ترین وقایع تاریخ است، و به شکنجه و مرگ هزاران نفر منجر شد که بیشترشان زن بودند. در همۀ آنها قربانیان به‌ناحق به جادوگری محکوم شدند، اغلب شکنجه شدند و سپس به قتل رسیدند، سرگذشتی که خیره‌کننده و وحشتناک است.
مطالعۀ بیشتر
ساخت باغشهر نویسنده: هپو لو مترجم: آذر تشکر
سنگاپور به «باغشهر» شهرت دارد. پوشش گیاهی سبز، تقریباً نیمی از شهر را پوشانده است. با افزایش جمعیت در سال‌های اخیر، دولت سنگاپور کاربری زمین، ساخت‌وساز محیطی و برنامۀ حمل‌ونقل را یکپارچه کرده و ایجاد شهر مدرن بر محور «باغ و آب» را هدف آیندۀ شهر قرار داده است.
مطالعۀ بیشتر
شهرکارمل ایالات متحده امریکا نویسنده: هپو لو مترجم: آذر تشکر
کارمل شهری آرام، عاشقانه و هنری است که در ساحل غربی ایالات متحده، در انتهای شمالی شبه‌جزیرۀ مونتری واقع شده است. این شهر در سال 1903 تأسیس شد، ساحلی شنی دارد و جنگل وسیعی هم در مجاورت آن است.
مطالعۀ بیشتر
بررسی عشق از دیدگاه هانا آرنت نویسنده: ماریا پوپوا مترجم: آذر تشکر
هانا آرنت سال‌ها در دانشگاه‌های ایالات متحده در رشتهٔ تئوری سیاسی تدریس کرد و از چندین کشور، ده‌ها دکترای افتخاری گرفت، و نیز برنده جایزهٔ آلمانی‌زبان «لِسینگ» و «فروید» شد. او از یهودیانی بود که از هولوکاست جان سالم به در برد و به ایالات متحده مهاجرت کرد.
مطالعۀ بیشتر
میم مفهوم فرهنگی نویسنده: کارا راجرز مترجم: گروه ترجمۀ نهنگ
میم، واحد اطلاعات فرهنگی است که از طریق تقلید منتشر می‌شود. اصطلاح «میم» را (ازواژۀ یونانی mimema، به‌معنای «تقلید‌شده») در سال 1976 زیست‌شناس تکاملی بریتانیایی ریچارد داوکینز در کتاب خود «ژن خودخواه» معرفی کرد.
مطالعۀ بیشتر