شهرکارمل ایالات متحده امریکا

    در این مطلب می‌خوانید:

کارمل شهری آرام، عاشقانه و هنری است که در ساحل غربی ایالات متحده، در انتهای شمالی شبه‌جزیرۀ مونتری واقع شده است. این شهر در سال 1903 تأسیس شد، ساحلی شنی دارد و جنگل وسیعی هم در مجاورت آن است. طبیعت در این شهر حرف اول را می‌زند و بسیاری از شاعران، نویسندگان، هنرمندان، بازیگران و دیگر افراد مشهور از ایالات متحده را برای زندگی به این شهر می‌کشاند. این شهر در حال حاضر بیش از چهار هزار نفر جمعیت دارد.

«موسم بهار»، کلود مونه، 1872

هماهنگی با طبیعت در شهر کارمل

اگرچه ایالات متحده در روش‌های زندگی مدرن در جهان پیشرو بوده است، اما بیش از صد سال است که ساکنان کارمل همواره به اصول بنیادی طبیعت و اکولوژی پایبند بوده‌اند. هیچ ساختمان مرتفع، سالن رقص کارائوکه، چراغ‌های نئون چشمک‌زن و چراغ راهنمایی در مسیرهای شهر وجود ندارد. در خیابان‌های تمیز تعداد کمی خودرو بی سروصدا حرکت می‌کنند و عابران پیاده اولویت دارند. منطقۀ مرکزی شهر تنها حدود 1000 متر طول دارد و در اطراف یک طاق سنگی در میدان مرکزی شهر واقع شده است و جلوه‌ای طبیعی و جالب ایجاد می‌کند. یکی از خیابان‌های اصلی، خیابان اوشن، از میدان مرکزی عبور می‌کند و به سمت غرب و ساحل کارمل پیش می‌رود. درختان کاجی که درکنار ساحل قرار دارند در اثر نسیم دریا که مدت‌های مدیدی بر آنها وزیده است، به سمت شهر خم شده‌اند. ساختمان‌های مسکونی که در امتداد خط ساحل صف کشیده‌اند، در میان درختان سربه‌فلک‌کشیدۀ قدیمی جاگرفته‌اند که به‌زیبایی شکل گرفته و از نظر سبک متفاوت‌اند. ساختمانی سنگی که نمای آن سنگ طبیعی است، درست مثل یک قلعۀ اروپایی. خانه‌ای با طراحی بسیار ساده از مصالح چوبی، بدون هیچ تغییری و یک خانۀ مدرن سبک‌وزن با سبک و رنگ زیبا. این ساختمان‌ها که با آسمان آبی و ماسۀ سفید و درختان سبز همراه شده‌اند، هماهنگی و زیبایی چشم‌انداز انسانی و منظرۀ طبیعی را نشان می‌دهند.

«هوای توفانی پس_دو_کاله»، ژان باپتیست کامی کورو، 1870

محوطه‌سازی و زیباسازی ساختمان‌های کارمل

ساکنان کارمل توجه زیادی به سبزکردن و زیباسازی بلوک‌ها و ساختمان‌های خود دارند. ساختمان‌های اینجا مجلل نیستند، بیشترشان ساده و بی‌تکلف‌اند، اما ساکنان کارمل از درختان و گل‌های طبیعی برای تزیین محیط و خلق چشم‌انداز شهر بهره می‌برند. ساختار چوبی سادۀ ساختمانی مسکونی که با گل‌ها احاطه شده است مثل قدم‌زدن در باغ بهشت است. ایجاد فضای سبز سه‌بعدی و زیباسازی، نمای ساختمان را نشان می‌دهد. قدم‌زدن در پیاده‌رو درکنار چنین ساختمانی مانند قرارگرفتن در محیطی طبیعی است. ساختمان‌هایی که از نظر رنگ و شکل رایج هستند، اما یک گیاه سبز را در یک گذرگاه باریک ساختمان بکارید و با گیاهان و گل‌های اسطوخودوس روی زمین ترکیب کنید، این کار همه‌چیز را دگرگون می‌کند. در ترکیب با ساختمان‌های سفید، این خانه، دیگر خانه‌ای نیست که به چشم نیاید، بلکه این کار تصویری فوق‌العاده ساخته است. همۀ این کارها نشان‌دهندۀ ذهنیت فاخر ساکنان شهر و پیگیری بی‌وقفۀ زیبایی است. خیابان‌ها و راه‌های شهر نسبتاً باریک است و در دو طرف آن درخت وجود دارد. ساکنان اینجا نیز در هرس درختان خود کاملاً بی‌نظیرند. درختان با دقت هرس شده و شکل داده شده‌اند تا جلوۀ هنری عمیق و تازه‌ای را در مسیرهای میان محله ایجاد کنند. علاوه‌بر استفاده از گل و گیاه برای محوطه‌سازی، همچنین نمونه‌هایی از مجسمه‌های نفیس برای ارتقا هنر در شهر استفاده شده است. مجسمه‌ای برنزی در ورودی خیابانی که مرکز خرید است قرار داده شده است. شکل زنده و خطوط صاف این مجسمه بدین معناست که وقتی عابران به مجسمه نگاه می‌کنند گویی ‌می‌توانند موسیقی زیبایی را که در حال نواختن آن است بشنوند. مجسمه‌ای برنزی به مکان شادابی می‌بخشد. در مسیر شهر می‌شود آنچه را می‌بینیم و می‌شنویم آثار هنری بنامیم. کارمل به‌شایستگی «شهر هنر» نامیده می‌شود.

«صبح در بووه»، ژان باپتیست کامی کورو، 1860

امکانات و علائم ساده در شهر کارمل

کارمل نه‌تنها شهری هنری است بلکه شهری است که مردم‌مدار است و به‌صورتی فکرشده به ساکنان و گردشگران خود خدمت می‌کند. در خیابان‌های شهر، می‌توانید برخی از امکانات و علائم را مشاهده کنید که برای ساکنان و گردشگران مناسب و راحت است. با صندوق پست عمومی دسترسی ساکنان و بازدیدکنندگان به اطلاعات آزاد است. سرویس بهداشتی عمومی هم برای راحتی مسافران با تابلو راهنما مشخص شده است. در مقابل برخی از مغازه‌ها، در دو طرف خیابان، و در اماکن عمومی مانند خیابان‌هایی که مرکز خرید هستند، صندلی‌ها و چترهایی برای استراحت بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. ایستگاه اتوبوس نیز بسیار ساده اما کاربردی است.

کارمل در یک نگاه

کارمل از مزایای مناظر طبیعی ساحلی خود برای ایجاد چشم‌اندازی کامل از شهر بهره می‌برد. ظرافت و سلیقۀ کلی شهر، باطراوت و به‌یادماندنی است.

1. هر واحد ساختمانی با ویژگی‌های شخصی متمایز و طراحی خلاقانه در معماری بسیار خاص است؛ خانه‌باغ‌هایی که مختص زندگی یک خانواده است و درکنار ساحل قرار دارند، ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را داشته و چشم‌انداز بی‌نظیری از کل خیابان را تشکیل می‌دهند.

2. هتل‌های خانوادگی چندستاره و مغازه‌های رو به خیابان از نظر مقیاس کوچک هستند، اما توجه خاصی به زیباسازی دارند و حس گرم خانه را دارند، به‌طوری‌که بازدیدکنندگان می‌توانند استراحت کرده و از آنها لذت ببرند.

3. کل شهر پر از طراحی‌هایی است که با نیاز مردم هم‌خوان است. برای استراحت مردم درکنار خیابان، مقابل فروشگاه‌ها و اطراف هتل‌های خانوادگی صندلی‌هایی وجود دارد. تابلوهای توالت عمومی واضح است و ایستگاه‌های اتوبوس مجهز به صندلی برای استراحت مسافران در زمان انتظار در نظر گرفته شده است.

4. وضعیت طبیعی شهر همراه با مداخله و راهنمایی شایستۀ انسان، توسعۀ چشم‌انداز شهری را تعیین می‌کند، و کاملاً نشان‌دهندۀ مفهوم زیست‌ محیطی است و آن را به تجربه درمی‌آورد و قلمرو بهتری برای هماهنگی بین انسان و طبیعت است.

5. هیچ چراغ راهنمایی در سراسر شهر وجود ندارد و این باعث آرامش خیابان می‌شود. کارمل به‌دنبال تجمل نیست. به طبیعت احترام می‌گذارد، طبیعت را در خود ادغام می‌کند، درپی هماهنگی با طبیعت است و از هنر فاخر و تکنیک‌های بی‌تکلف بهره می‌برد تا کارمل را به شهر اکولوژیکی بسیار جذاب و کامل تبدیل کند. وقتی قرار باشد شهری کوچک و روزآمد ساخته شود، تجربۀ کارمل ارزش فراگیری خواهد داشت.

دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.
دیدگاه خود را بنویسید: