معرفی کتاب بازمانده روز نوشته کازوئو ایشی گورو

    در این مطلب می‌خوانید:

خلاصه رمان بازمانده روز

استیونز پیشخدمت، پیشنهاد سخاوت‌مندانۀ ارباب جدید آمریکایی‌اش را می‌پذیرد و به دیدن همکار و عشق قدیمی‌اش، خانم کنتن، می‌رود که به تازگی نامه‌ای از او دریافت کرده است. استیونز و خانم کنتن، سال‌های دور در زمان جنگ جهانی در عمارت بزرگ اربابی «دارلینگتون هال» دوشادوش یکدیگر کار می‌کردند. عشق آنها به یکدیگر در زیر قیدهای سخت‌گیرانۀ استیونز و وفاداری فرودستانه‌اش به ارباب خانه، هیچ‌گاه ابراز نمی‌شود.

«استیونز، لابد خودت متوجه هستی. من انتظار ندارم در تمام مدت غیبتِ من تو خودت را در این خانه حبس کنی. چرا ماشین را برنمی‌داری چند روزی به یک جای دیگری بروی.»

«چشم در چشم»، ادوارد مونک، 1894

درباره رمان بازمانده روز اثر کازوئو ایشی گورو

استیونز ماشین را برمی‌دارد و به جاده می‌زند، هم‌زمان گذشته را به یاد آورده و می‌نویسد. گذشته‌ای که مشخصاً وقایع دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ را در بر می‌گیرد. هرچند که روایت نوستالوژیک استیونز از گذشته، تنها پوستۀ نازک و رویی کتاب بازماندۀ روز است؛ استیونز در خلال روایتِ خاطرات گذشته، نادانسته بخشی از فضای اجتماعی و فرهنگی مسلط بر جامعۀ درباری بریتانیا را لو می‌دهد. او نمی‌داند که در پشت احتیاط‌ها و آدابی که همچون حصار بلندی به دور فکرها و جمله‌هایش کشیده، درحال افشاکردن رازهایی است از یک تحول و دگرگونی بزرگ؛ اینکه چگونه اربابانش در سرای دارلینگتون هال مرعوب ایده‌های فاشیست‌ها شدند و درنهایت سرافکنده شدند. استیونز به‌شکل پارودیکی حتی نمی‌داند روایت شخصی خودش داستان کسی‌ است که زندگی‌اش را براساس تخیلات و ایده‌هایش نابود کرده است. ایشی گورو در سومین رمانش با ظرافت کم‌نظیری یک صحنۀ نمایش فریبنده و تلخ می‌سازد که مطالعه‌ای عمیق و دل‌خراش است از رابطۀ ارباب و بنده، و فرهنگی که این مناسبات را عرفی، طبیعی و معمول جا می‌زند.

شیوه روایت بازمانده روز

بازماندۀ روز هم‌زمان که داستانی عاشقانه و روایتی تاریخی ا‌ست، محصول یک تناقض شناخت‌شناسانه است؛ بازماندۀ روز، داستان را از پایین‌ترین زاویۀ ممکن روایت می‌کند. او توانایی درک فضایی که ذهنش را به بند کشیده ندارد. پس ما می‌مانیم و داستانی که از بدترین جای ممکن روایت می‌شود. چون تنها روایت موجود، روایت اول‌شخص است و همچون واقعیت، هیچ دانای کلی وجود ندارد که داستان را از بیرون روایت کند.

عشق‌ورزیدن در زیست درجه دو

بازماندۀ روز حقیقت تلخ پذیرش فرودستی است؛ حقیقتِ تلخِ عاشق‌بودن در زیست درجه دوم. در فضایی که هویت انسان معنایی هولناک دارد و بودنِ او با نامرئی‌بودن هم‌معنا می‌شود. استیونزِ رمان ایشی‌گورو، انسانی است که نمی‌تواند عشق بورزد، چون در وهلۀ اول سرپیچی و یاغی‌گری را نمی‌داند. استیونز کسی است که برای هیچ‌چیز نمی‌جنگد؛ برای عشق، و خصوصاً برای خودش.

بازمانده روز
نویسنده: کازوئو ایشی گورو
مترجم: نجف دریا بندری
ناشر: کارنامه
قیمت: ۳۰۴,۰۰۰ تومان
خرید آنلاین این کتاب
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.
دیدگاه خود را بنویسید: