معرفی کتاب سیاهچاله یا دوسیم لخت اثر هامون قاپچی

تحولات اجتماعی و تحولات ادبی، روزگارِ نو مضامینِ نو
    در این مطلب می‌خوانید:

در سالهای اخیر که نوشتن به‌شکل یک ضرورت تاریخی درآمده است ادبیاتِ داستانی راهی پرپیچ‌وخم طی میکند و در دو دهۀ گذشته بیش از هر زمان دیگری به‌سختی نفس میکشد. هر روایتِ داستانی پایه و ریشهای در واقعیت دارد و اگر شناخت تاریخ، انسان و زندگیْ مدنظر نویسنده نباشد داستان دچار وضعیت فراموش‌شدگی میشود زیرا تازگی، عمق فکری و زیبایی‌شناختی ندارد. بیگمان هر دیدگاه ادبی خصلتی سیاسی دارد حتی اگر داعیۀ سیاسی‌بودن نداشته باشد. بررسی هر اثر نیز در چارچوب زمان و مقتضیات پیرامونی آن میتواند سنجۀ مناسبی برای نقد یک اثر ادبی باشد. وظیفۀ ادبیات آینۀ زمان خویش بودن نیست بلکه این تاریخ است که همواره خود را به ادبیات تحمیل میکند. ناشران و نویسندگان هرکدام با سختی چراغی در این کوره‌راه روشن نگاه داشتهاند و از موانع بزرگی همچون اقتصاد و ممیزی عبور میکنند اما فراموش نکنیم که تاریخ قاضی بیرحمی است و بدون درنظرگرفتن این موانع ادبیات را قضاوت و نظام ارزشگذاری خود را فعال میکند. مقولۀ «جوان‌مرگی» از منظر هوشنگ گلشیری که برای اولین‌بار در شب شعر گوته به آن اشاره شد تحلیل بسیار دقیق و موشکافانه از وضعیتی است که ادبیات نوین ایران در یک قرن اخیر گریبان‌گیرش بوده است. اولی ممیزی سیستماتیک و دومی رهاشدن نویسندگان در جهان بی‌سامان دیکتاتوری؛ گویی مؤلف در قرنی که گذشت هیچ‌گاه اجازه نداشته صاحب اختیار و اراده باشد و حتی نتوانسته فارغ از حفظ جانش، تخیل را به پرواز دربیاورد.

«پریماورا (بهار)»، ساندرو بوتیچلی، 1480

مقدمهای که گفته شد سرآغاز و بهانهای بود برای رسیدن به مجموعه ‌داستان کوتاه سیاهچاله یا دو سیم لُخت و چند داستان دیگر اثر هامون قاپچی که در انتشارات افراز منتشر شده است. اگر بخواهیم بین کتاب اولین اتوبوس که آن هم مجموعه داستان کوتاه است و این مجموعه مقایسه داشته باشیم، به این نقطه می‌رسیم که داستان‎های او شخصیت‌محور هستند و اتفاق‌ها حول محور و خواست شخصیت‌‎ها می‌گذرند. فضای داستان‌ها در اولین اتوبوس از نگاه قهرمانانِ بی‌تفاوت به جهان و رابطه؛ به قهرمانانی پیگیر و مطلع در مجموعه داستان بعدی او رسیده است. گویی رد پای دوران و تغییرات اجتماعی و سیاسی در قهرمانانِ نویسنده تأثیر گذاشته است. نگاه نمایشی و بیشتر سینمایی نویسنده سبب شده تا فضا در میان تصویرسازی، توصیف و همچنین تأمل دربارۀ وضعیت معلق باشد. زنان در سیاهچاله یا دو سیم لُخت و چند داستان دیگر سهم ویژه‌ای دارند و صاحب اراده و سوژ‎‎گی هستند. برخلاف ادبیات آپارتمانی که این روزها بلای جان ادبیات و سینمای ایران شده است، هامون قاپچی روایت را در سه داستانش از مجموع شش داستان از تهران (جریان مسلط مرکزگرایی) بیرون برده و مانند یک واریاسیون توانسته به نسبت مناسبی در داستان‌هایش دست پیدا کند. با نگاهی اجمالی به داستان کوتاه در دهۀ هشتاد و نود شمسی داستان‌های آپارتمانیِ بسیاری به الگوی نوشته‌های اَمثالِ ریموند کارور پدید آمد. محدودۀ این داستان‌‎ها در زمان حال و پرداختن به جزئیاتِ بی‌اهمیت می‌گذشت که در ذهن نمی‌ماند. آنچه ادبیاتِ هامون قاپچی را جذاب می‌کند نهراسیدن از بیان اندیشه است گویی ادبیات ایران در این سال‌‎ها عامدانه از هرگونه خردورزی و تأمل فرار می‌کند و روشنگری را نفی و گاه به هجو می‌گیرد. فضای داستان‌ها در سطح گزارش و بیان روزمرگی نمی‌ماند و راهی به لایۀ زیرین متن پیدا می‌کند، جهان وسیع داستان‌‎های سیاهچاله و دو سیم لُخت تحسین‌برانگیز است.

«پریماورا (بهار)»، ساندرو بوتیچلی، 1480

تحولات اجتماعی و تحولات ادبی

دگرگونی‌های اجتماعی در شکل‌گیری ذهنیت‌های جدید تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث توجه نویسندگان به مضامین جدید شود؛ مضامینی که از سبک‌های جدید زندگی‌کردن آحاد جامعه برمی‌آیند. هنگامی که پارادایم‌های جدید پا می‌گیرند، به فراخور آنها ادبیات هم با تکنیک‌هایی جدید و با تمرکز بر مضامینی نو تولید می‌شود، اما فرق هست بین بازگویی تاریخ اجتماعی و تبیین تحولات اجتماعی یا تبیین علت سربرآوردن گفتمان‌های ملازم با آن تحولات؛ رویکرد ایجابی به تحولات اجتماعی و تحولات ادبی مستلزم تبیین مناسبات قدرت است.
در این مجموعه‌داستان نویسنده سعی داشته با عریان‌کردن چهرۀ هولناک جنگ در داستانی به نام هتل اینترنشنال که روایت جنگ‌زدههای خوزستانی در تهران است یا در داستان کوتاه دیگری تأثیر انقلاب بر شهری کوچک مانند تنکابن در خرس من استالین وقایع تاریخی و اجتماعی را از سپهر زندگی شخصیتها حذف نکند. در داستان سیاهچاله که اولین داستان از این مجموعه است، از تأثیر مخمورکنندۀ تلویزیون ایران بر شخصیت مردی مسن و رابطۀ پر از نقصان با همسرش در کوران پیری روایت میکند و جهان داستان را با برنامههای تلویزیون که یک‌به‌یک در جهت تحمیق مخاطب است، ملموس میکند و از فضای عینی و قابل‌درک با جهشی ناگهانی به ٰرئالیسم جادویی میبرد. ترفندی که در داستان خرس من استالین هم (داستانهای اول و آخر مجموعه) از آن بهره میبرد.
زبان صریح و درعین‌حال دارای جزئیات هامون قاپچی در این مجموعه‌داستان برخلاف محاوره‌نویسیهایی است که در سالهای گذشته به‌شدت مورد اقبال مخاطب قرار گرفته است، روایت در داستانهای او تقسیم میشود و با رفت و برگشت میان چندین شخصیت از یک‌سویه‌نگری به شخصیتها پرهیز میکند و با نقشهای کلی از کلان‌روایت به جزئیات میآید. اگر شخصیتها در مجموعه‌داستان اولین اتوبوس عموماً مردهایی ناراضی هستند که صرفاً قصد و سودای رفتن و بیرون‌ماندن از هر آن چیزی که زندگی به سرشان میآورد را دارند، در این مجموعه‌داستان زنان در پی فرار از چیزی نیستند، ملال و رنج را به جان میخرند و برای زندگی میجنگند.

سیاهچاله یا دوسیم لخت و چند داستان دیگر
نویسنده: هامون قاپچی
ناشر: افراز
قیمت: ۱۶۲,۰۰۰ تومان
خرید آنلاین این کتاب
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.
دیدگاه خود را بنویسید: